5 tips för viktnedgång

Det här med fettförbränning är verkligen svårt. Jag älskar ju att äta och vad vore livet utan godsaker?

Tyvärr så är ju det så att det inte finns några genvägar till viktnedgång och en hälsosam kropp utan det gäller att ändra sin livsstil.

1. Maten är A och O vilket kanske låter lite klysché, men det är sant. Man måste göra av med mer energi än man stoppar i sig.

2. Satsa på intervallträning och bygga muskler hellre än att köra på lågintensivtröning såsom pw och jogging exempelvis. Utav det jag lärt mig så bränner du mer fett ju mer muskler du har. Det funkade på mig.

3. Ofta när man tränar så blir det lätt att man går in för ”allt eller inget” undermedvetet. Om man inte haft tid att träna en vecka så går det utför allteftersom. Strunta i det! Fortsätt bara, om det så är några squats hemma framför TVn så har du ju defenitivt bränt mer fett än om du inte gör någonting alls, tänk, det kanske var Smoothien eller kanelbullen du brände bort.

4. Fasta då och då. Det kanske låter knäppt, men det triggar igång fettförbränningen ordentligt. Kroppen hinner inte gå in i ”svält” under ett dygn så kör på 1-2 ggr i veckan då du minst halverar ditt kaloriintag. Då tvingar du kroppen att ta energi från fettet, sjukt effektivt.

5. Ät skräp en gång i veckan! Man måste få njuta av livet annars kommer man ju aldrig orka.

Detta är 5 saker jag alltid brukar utgå ifrån. Snart är jag där igen. Efter 25 kg som jag lägger på mig efter graviditet tar det tid att komma tillbaka, det gäller att se långsiktigt ibland.

image

  2 comments for “5 tips för viktnedgång

  1. mars 31, 2016 at 7:39 e m

    Jag började använda ”Lifsum”-appen. Där skriver man ner allt man äter och man blir ganska snabbt medveten om vad man stoppar i sig! Ofta äter man ju rätt mkt mer än vad man tror… Också ett bra tips 🙂

    • Jungfrumamma
      mars 31, 2016 at 7:40 e m

      Åh super ju! Ska kolla in den. Håller med, man äter nog ganska ordentligt mycket mer än man tror! Tack för tips!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *